Filmeducatie

  • De wereld van nu is vergeven van de online content en een aaneenschakeling van visuele mogelijkheden. Ook in de klas van nu wordt er aandacht besteed aan digitale vaardigheden. De Ipad is op vele scholen een standaard tool. Maar wat doen we er nou precies mee?

    Natuurlijk is de Ipad een tool om online lesgeven te vergemakkelijken. Kinderen wegwijs maken in de diverse beschikbare apps en het maken van een online toets was nog nooit zo gemakkelijk.

    Maar er is meer te beleven op het gebied van audiovisuele technieken. Het leren kijken en beleven van film wordt door onder andere Kunstkade in samenwerking met Filmhub aangemoedigd. Het aanbieden van filmeducatie is een prachtig initiatief om leerlingen al vroeg kennis te laten maken met film.  

    Namens Kunstkade heb ik onlangs op een basisschool voor drie groepen (7 en 8) filmeducatie gegeven in totaal vijf lessen. Het doel was om uiteindelijk een filmpje te maken met een groep leerlingen van maximaal 10 minuten.

  • In de eerste twee lessen gingen we klassikaal aan de slag met de thema's; Wat is film? Storyboard, Script, Shots, Scenes, Beeldkaders en Camerastandpunten. De resterende weken werden gebruikt om a.h.v. een eigen bedacht verhaal een kort script te te maken en te werken aan de verschillende shots om zo een korte film te maken.

    Voor het maken van een film hebben we diverse taken voor de leerlingen. Wie bedient de camera? Wie het geluid en wie zorgt voor de algehele structuur op de set. Even snel wat scenes filmen met de Ipad is tijdens deze les niet de bedoeling. De leerlingen filmen met een telefoon en een gimbal. Het geluid wordt door de geluidsman/vrouw apart opgenomen. Dit alles wordt later gemonteerd tot één film. Ook het montageproces komt in een les aan de orde en leren de leerlingen de juiste keuzes te maken als het gaat om de volgorde van de scenes, overgangen en tekst. Ook wordt muziek niet vergeten. Welke muziek werkt nu wel en welke juist niet? 

    Het pakket filmeducatie is geschikt voor basisschool groepen 7 en 8. In totaal van zes weken wordt het volledige programma gegeven.

    Interesse? – Maak een afspraak met mij om op school het pakket samen te stellen naar wens. Of download onder aan deze pagina de uitgebreide folder.

    Kosten – Filmeducatie is maatwerk en wordt na een persoonlijk gesprek nader besproken.

Meer informatie opvragen

poster en première

  • Een echte filmposter mag niet ontbreken bij een film. Ook hieraan kan met een groep uit de klas gewerkt worden. Met het programma CANVA gaan de leerlingen de poster maken en kan deze bij de première op school getoond worden.

    Onderstaande posters zijn gemaakt bij de vier verschillende films die onlangs zijn gemaakt. Wil je als docent deze films bekijken dan kan ik deze bij een kennismaking laten zien.

  • Onderstaande posters zijn gemaakt bij de vier verschillende films die onlangs zijn gemaakt. Wil je als docent deze films bekijken dan kan ik deze bij een kennismaking laten zien.

Wat is film

In deze les laten we aan de hand van een korte instructiefilm zien hoe film is ontstaan. Welke ontdekker stond aan de wieg van film?

8mm

Veel leerlingen zullen nooit een 8mm film hebben gezien. Ik heb het bij me en laat het zien in de klas. Waaruit bestaat 8mm als je er doorheen kijkt via het raam?

Frames per seconde

Een bekende kreet maar wat betekent het nou precies. Met voorbeelden en natuurlijk de 8mm film die de kinderen hebben kunnen inspecteren leggen we dat uit.

Camerastandpunten

Hoe is de stand van de camera tijdens het filmen. Vanuit een laag standpunt of van boven? Hoe benoemen we deze camerastandpunten. Met voorbeelden met diverse shots uit films wordt dat duidelijk.

Beeldkaders

Close Up, Groot totaal, Medium, Extreme Close Up. Diverse beeldkaders zijn belangrijk om bij film daarin te varieren. Maar wanneer gebruik je nou een close up?

Storyboard

Verschillende shots uit een verhaal gaan we vooraf in een storyboard vormgeven. Elementen als beeldkaders en camerastandpunten komen hierbij weer aan de orde.

Scene

Door de leerlingen slechts één korte scene te geven met de opdracht deze te filmen met daarbij de aanwijzing om minimaal drie shots te gebruiken en een wisseling aan beeldkaders en camerastantpunten. Door in groepjes samen te werken leren ze keuzes te maken bij de scene die gefilmd gaat worden vanuit de opdracht.

Filmgenres

Door te kijken naar vesrchillende korte films of trailers worden de leerlingen uitgedaagd te vermelden welke filmgerne er te zien is. Wat is hun favoriet of juist niet?

Storyboard op volgorde leggen

Een uitgebreide scene is op het bord te zien. De leerlingen krijgen het getekende storyboard als groepje op hun tafel. Het storyboard is in onderdelen per scene geknipt en de leerlingen gaan deze op de juiste volgorde leggen. Voor de groepen 7 en 8 is de aanvulling om ook de juiste beeldkaders en camerastandpunten te benoemen.

Geluid

Geluid is erg belangrijk voor film. De leerlingen gaan aan de slag met het maken van geluiden die gebruikt kunnen worden bij een film. Hoe klink een paard in galop of voetstappen in de sneeuw. Maar hoe maak je ze?
    Image
    Image
    Image
    Image